Asukkaalle

Ajankohtaista

Keskeytys vedenjakelussa Laurilan alueellaJulkaistu: 11.6.2024

Vedenjakelussa keskeytys 11.6.2024 klo 24:00 alkaen Rantatien vesihuoltotyön vuoksi.

Katkosalue on Keminmaan Laurilassa kunnantalon ja seurakuntatalon välisellä alueella.

Katkos kestää arviolta muutaman tunnin.

Vesipisara

Uudet kausilaskut ja uuden vuoden toivotuksetJulkaistu: 28.12.2023

Olemme postittaneet uudet kausilaskut asukkaille.

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy kiittää asukkaitaan kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme!

Onnellista uutta vuotta 2024 teille kaikille!

Erityistä varovaisuutta avo- ja ulkotulien kanssa sekä ilotulitteiden ammuntaan!

Joulu 2023

Vuokrantarkistukset 1.3.2023 alkaen23.12.2022

Yhtiölle ensi vuodeksi vahvistetun talousarvion mukaan vuokria korotetaan kaikissa kohteissamme keskimäärin 4 %. Korotus perustuu kiinteistöjen ylläpidon kustannusten nousuun ja korjaustarpeen jatkuvaan kasvamiseen. Autopaikka- ja saunavuoromaksu säilyvät ennallaan.

Toivomme asukkailta vastuullista suhtautumista hallinnassanne oleviin asuntoihin ja niissä asumiseen. Jokainen asukas on avainasemassa vaikuttamassa omalla toiminnallaan vuokrataloyhtiön kiinteistönpidon kustannuksiin, jotka katetaan yksinomaan asukkailta perittävillä vuokrilla. Jokainen vaikuttaa omilla valinnoillaan, koskivat ne sitten asunnon huolellista hoitoa, jätehuollon tai yhteisten tilojen asianmukaista käyttöä, veden ja energian vastuullista kulutusta, yhteisten järjestyssääntöjen noudattamista tai muiden asukkaiden huomioon ottamista. Huolehditaan asioista yhdessä, siten saamme enemmän aikaan.

Joulu 2022

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy kiittää asukkaitaan kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme! Toivotamme Hyvää Joulua sekä Uutta Vuotta 2023 teille kaikille!

Taloyhtiönetti kaapeliliittymiin13.9.2022

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy on tehnyt sopimuksen Telian kanssa Taloyhtiönetistä kaapeliliittymiin.

Asuntosi vuokra sisältää perustason liittymän, mutta saat myös lisänopeudet sekä valikoidut netti- ja viihdepalvelut muita edullisemmin. Taloyhtiönetti toimii antennipistokkeesta (kaapelitekniikalla). Liittymän käyttöön tarvitset modeemin, jonka voit tarvittaessa tilata Telialta liittymätilauksen yhteydessä.

Telia

Ota netti käyttöösi ja hyödynnä samalla muut sinulle kuuluvat edut

  • Uutena Taloyhtiönetti -asiakkaana saat palvelut käyttöösi osoitteessa telia.fi/asukas. Aloita tilaaminen syöttämällä osoitteesi, johon laajakaistan tarvitset.
  • Jos sinulla on käytössäsi Telian laajakaista, päivitä nopeutesi kirjautumalla mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla Minun Teliaan osoitteessa telia.fi/kirjaudu. Valitse sen jälkeen laajakaistaliittymä, jonka haluat päivittää. Chat on apunasi tarvittaessa.
  • Voit soittaa myös Telian asiakaspalveluun 0200 11611 (mpm/pvm).

Tietoa taloyhtiönetin nopeuksista ja hinnoista sekä muista eduista tästä Telian tiedotteesta.

Järventaustantie 30 liitetään kaapelitelevisioverkkoon

Järventaustantie 30 liitetään kaapelitelevisioverkkoon 26.9.2022. Sen jälkeen käytettävissäsi on Taloyhtiönetti. Television peruskanavat jatkuvat maksuttomina. Tarvitset tv:n katseluun kaapeliverkkoon soveltuvan digiboksin tai digitelevision, jonka tunnistat merkinnöistä DVB-C, Cable Ready tai Cable Ready HD.

Nykyisten tv-lähetysten lisäksi muutospäivänä lakkaavat kaikki huoneistosi antennipistokkeesta tulevat palvelut.

  • Muistathan lopettaa mahdolliset sopimuksesi erikseen maksullisista palveluista.
  • Tarkista irtisanomisajat ja lisätiedot nykyiseltä palveluntarjoajaltasi.

Vuokrantarkistukset 1.3.2022 alkaen17.12.2021

Talousarvio vuodelle 2022 on vahvistettu ja vuokriin ei tule korotuksia 1.3.2022 alkaen.

Toivomme asukkailta vastuullista suhtautumista hallinnassanne oleviin asuntoihin ja niissä asumiseen. Jokainen asukas on avainasemassa vaikuttamassa omalla toiminnallaan vuokrataloyhtiön kiinteistönpidon kustannuksiin, jotka katetaan yksinomaan asukkailta perittävillä vuokrilla.

Kiitämme asukkaitamme kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme.

Toivotamme rauhallista joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta teille kaikille!

Joulu2021

Kiitos Päiväkeskus Rantatuvan porukalle6.8.2021

Lämmin kiitos Päiväkeskus Rantatuvan porukalle Suntionpuiston kukkapenkkien ja jätekatoksen kunnostamisesta! Ihastuttavaa jälkeä! Hymy







Keskeytys vedenjakelussa Lampitien alueella26.5.2021

Keskeytys vedenjakelussa 27.5.2021 klo 9 alkaen Lampitien alueella. Vuodon korjaus kestää noin 3 tuntia.

Lähde: https://hairiot.fi/?tag=nrahkj36un5ym594

Vesipisara

Joulukuun aukioloajat & vuokrantarkistukset 1.3.2021 alkaen18.12.2020

Joulukuun aukioloajat

Uudenvuodenaattona 31.12. toimistomme suljetaan poikkeuksellisesti jo klo 14.

Tartuntariskin minimoimiseksi emme toistaiseksi vastaanota asiakkaita toimistotiloissamme.

Palvelemme teitä puhelimitse tai sähköpostilla.

Joulu 2020
Vuokrantarkistukset 1.3.2021 alkaen

Yhtiölle ensi vuodeksi vahvistetun talousarvion mukaan vuokria korotetaan Taksantörmän (Pajukuja 4) osalta 0,15 €/jm2/kk ja Suntionpuiston (Suntiontie 17 & Kunnantie 5) osalta 0,10 €/jm2/kk. Muissa kohteissa vuokrat säilyvät entisellään.

Vuokrien korotusperusteena on kiinteistöjen ylläpitokustannusten nousu sekä korjaustarpeen jatkuva kasvu.

Kiitämme asukkaita kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme!

Rauhallista ja turvallista joulun aikaa sekä onnea tulevalle vuodelle 2021!

Poikkeusoloista aiheutuvien vuokranmaksuvaikeuksien hoitaminen ARA-vuokrataloissa7.4.2020

Koronapandemian taloudelliset vaikutukset voivat aiheuttaa vuokralaisille tulojen pienentymistä, minkä seurauksena asumiskustannusten maksaminen voi vaikeutua. Kun kyse on ARA-vuokra-asunnoista, joissa korkotukilain tai aravarajoituslain mukaan vuokrat määritetään omakustannusperiaatteella, vuokrataloyhtiön mahdollisuudet vuokranantajana joustaa vuokrista ovat vähäiset. Tämä johtuu siitä, että omakustannusperiaatteella toimivat vuokrataloyhtiöt eivät tavoittele voittoa. Tämän lähtökohdan on todennut vuokrataloyhtiöiden toimintaa ohjaava ja valvova Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) 3.4.2020 antamassaan ohjeessa.

ARA:n ohjeen mukaan maksuvaikeuksien kohdatessa asukkaiden on ensisijaisesti haettava asumistukea ja toimeentulotukea. Mikäli tämä ei tuo helpotusta tilanteeseen, on pyrittävä sopimaan maksuaikataulujen joustamisesta. Asukkaan on syytä olla yhteydessä vuokranantajaan maksusuunnitelman tekemiseksi jo ennen kuin maksu on myöhässä. ARA:n mukaan vuokranantaja voi maksuajan myöntämisen lisäksi luopua kokonaan tai osittain viivästyskorosta ja maksumuistutusmaksuista etenkin, jos asukas on oma-aloitteisesti hoitanut asiaa.

ARA:n ohjeessa todetaan, että vuokra on maksettava myös poikkeusolojen aikana, eikä talon omistajalla ole velvollisuutta alennuksiin. Erityisissä poikkeustapauksissa omistaja voi edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi myöntää alennuksen, jos alentamiselle on erityiset perusteet ja asukkaan asema olisi muutoin kohtuuton. Lisäksi ohjeessa korostetaan vuokrataloyhtiön velvollisuutta tällöinkin huolehtia vakavaraisuutensa säilyttämisestä.

ARA:n ohjeen mukaisesti lähdemme siitä, että myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa maksuvaikeudet tulee hoitaa ensisijaisesti hakemalla Kelasta asumistukea ja/tai toimeentulotukea tai korotusta näihin etuuksiin. Jos tämän lisäksi tarvitset maksuaikaa vuokran hoitamiseen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme maksusuunnitelmasta sopimiseksi. ARA:n ohjeessa tarkoitettu viivästyskoron alentaminen tai siitä luopuminen ja maksumuistutusmaksujen perimättä jättäminen koskevat vain tilanteita, joissa maksuvaikeudet johtuvat koronapandemian aiheuttamasta tulojen pienentymisestä.

Vuokran alentamisesta emme tässä vaiheessa neuvottele. Tällaisen neuvottelun aika on mahdollisesti myöhemmin, mikäli todetaan, etteivät haetut etuudet tai niiden korotukset yhdessä maksusuunnitelman kanssa ole riittäneet auttamaan tämän vaikean vaiheen yli. Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti, ja todennäköisin ratkaisu tällöinkin on sopia lisäajasta vuokrien maksamiseen.

Lisätietoja:

Toimisto
Puhelin: 040 7700 188
Sähköposti: vuokra-asunnot@keminmaa.fi

Toimitusjohtaja
Puhelin: 0400 126 614
Sähköposti: antti.pohjanen@keminmaa.fi

Koronaviruksen aiheuttaman yleisen poikkeustilan vaikutuksista yhtiön toimintaan20.3.2020

Tartuntariskin minimoimiseksi emme toistaiseksi vastaanota asiakkaita toimistotiloissamme.

Palvelemme teitä puhelimitse tai sähköpostilla.

Toimisto
Puhelin: 040 7700 188
Sähköposti: vuokra-asunnot@keminmaa.fi

Toimitusjohtaja
Puhelin: 0400 126 614
Sähköposti: antti.pohjanen@keminmaa.fi

Palveluaika arkisin ma-to klo. 9.00 - 16.00 ja pe 9.00 - 15.00.

Jos mahdollisuutta sähköiseen asiointiin ei ole, toimitamme lomakkeita myös postin välityksellä. Palautukset toimistoon oven postiluukusta.

Edelleen tartuntariskin minimoimiseksi kerrostalokiinteistöjen saunavuorot perutaan neljän viikon ajaksi 20.3. - 12.4.2020. Mahdollisesta jatkosta päätetään myöhemmin tartuntatilanteen kehittymisen mukaan. Saunavuoromaksua 6,00 €/kk ko. ajalta ei peritä.

Isännöintiliiton suosituksen mukaisesti asunnoissa suoritettavien tarkastusten tarpeellisuus arvioidaan etukäteen. Asunnon muutto-/lopputarkastuksesta sopiessanne, toivomme teidän ilmoittavan, jos asunnossa asuu/asui virukselle altistuneita tai tartunnan saaneita.

Kiinteistönhuolto ja siivous

Yleisen ohjeistuksen mukaan, lähikontaktia huolto- ja siivoushenkilöiden kanssa tulee välttää.

Suosituksen mukaan kiireettömät asuntojen huoltotyöt pyritään siirtämään myöhempään ajankohtaan.

Kiireelliset toimenpiteet tartuntariskistä huolimatta on pakko hoitaa, esim. vesivahingot. Tällöin pitää mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen, että vahinkoa kartoittavat henkilöt eivät olisi karanteenissa olevien kanssa huoneistossa samaan aikaan. Tehdessänne vikailmoitusta, ilmoitattehan, jos huoneistossa asuu virukselle altistuneita tai tartunnan saaneita.

Lisätietoja saa toimitusjohtajalta p. 0400 126 614.

Joulukuun aukioloajoista

Toimistomme on suljettu 23.- 27.12.2019.

Uudenvuodenaattona 31.12. toimistomme suljetaan poikkeuksellisesti jo klo 14.

Kiitämme asukkaitamme kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme.

Rauhallista ja leppoisaa Joulun aikaa sekä Onnea tulevalle vuodelle 2020!

Varovaisuutta kynttilöiden, ulkotulien ja rakettien kanssa!

Joulu 2019

Katkos Kallinkankaan alueen vedenjakelussa 10.9.201910.9.2019

Keminmaan Energia ja Vesi tiedottaa

Kallinkankaan alueen vedenjakeluun aiheutuu katkos / katkoksia tiistaina 10.9.2019 kello 8.00 alkaen.

Vedenjakelun katkos aiheutuu verkostotöistä, jotka suoritetaan runkovesijohdon vuodon paikallistamiseksi.

Kehoitamme alueen asukkaita varaamaan puhdasta vettä useamman tunnin katkoksen varalle.

Pahoittelemme katkoksista aiheutuvaa haittaa.

Lähde: https://kmev.fi/katkos-kallinkankaan-alueen-vedenjakelussa-10-9-2019/

Toimisto suljettu perjantaina 31.5.2019

Toimisto suljettu helatorstain jälkeisenä perjantaina 31.5.2019.

Kaukolämmön jakelussa häiriö30.1.2019

Keminmaan Energia ja Vesi tiedottaa

Kaukolämmön jakelussa häiriöitä ke 30.1.2019. Korjaustyöt ovat käynnissä.

Kpa-laitoksen 6MW kattilan ohjauslogiikan ohjausyksikkö on vikaantunut aamulla klo 6:30. Varaosa on vaihdettu ja laitoksen käynnistystyöt ovat menossa.

Lämpöä pyritään toimittamaan varalaitoksilla, kunnes tilanne palautuu normaaliksi. Arvioitu käyntiinajo klo 18:00. Pelastuslaitoksen sammutusyksikkö on paikalla turvaamassa toimintaa.

Kaukolämmön keskeytys vaikuttaa sekä rakennusten lämpötilaan että lämpimän käyttöveden saatavuuteen. Lyhytaikainen keskeytys ei laske merkittävästi sisälämpötilaa. Lämpimän veden käyttöä kannattaa välttää.

Ylimääräisiä lämpöhäviöitä voi välttää esim. seuraavilla keinoilla:

  • Älä käytä turhaan lämmintä vettä
  • Pysäytä ilmastointi / liesituuletin jos mahdollista
  • Älä tuuleta huoneistoa katkon aikana
  • Ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin
  • Lisäeristä jäätymisarat laitteet, kuten kylmävesimittari

Lähde: https://kmev.fi/lisatietoa-kaukolampokatkoksesta/

Vuokrantarkistukset 1.3.2019 alkaen21.12.2018

Yhtiölle ensi vuodeksi vahvistetun talousarvion mukaan aravarajoitusten alaisten kohteiden vuokria ei koroteta vuonna 2019. Ainoastaan jo rajoituksista vapautuneen kohteen Pajukuja 4:n vuokraa tarkistetaan 0,10 €/jm2/kk korotuksella 1.3.2019 alkaen. Käyttökorvausmaksut (sauna ja autopaikkamaksut) säilyvät entisellään.

Suurimmassa osassa kiinteistöjä alkava vuosi on jo viides, jolloin huoneistojen vuokria ei koroteta. Tämä vuosi tulee olemaan ns. näytön paikka myös asukkaille, sillä juuri te käyttäjinä olette avainasemassa vaikuttamassa omilla asumiskäytännöillänne vuokrataloyhtiön kiinteistönpidon kustannuksiin ja siten suoraan myös vuokran määräytymiseen.

Jokainen vaikuttaa omilla valinnoillaan, koskivat ne sitten asunnon huolellista hoitoa, jätehuollon tai yhteisten tilojen asianmukaista käyttöä, veden ja energian vastuullista kulutusta, yhteisten järjestysmääräysten noudattamista tai muiden asukkaiden huomioon ottamista. Huolehditaan asioista yhdessä, siten saamme enemmän aikaan.

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy kiittää asukkaitaan kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme!
Joulu 2018

Onnea arvonnan voittajille!18.10.2018

Lämmin kiitos kaikille Keminmaan Vuokra-asunnot Oy:n historian ensimmäiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneille. Kyselyyn vastanneilla oli halutessaan mahdollisuus osallistua kolmen K-ryhmän 50 euron arvoisen lahjakortin arvontaan.

Arvonta on suoritettu! Palkinnot on luovutettu onnekkaille voittajille: Juha Foudilainen, Liisa Erkinmikko ja Raili Knuutila! Hymy

Hei, me muutetaan!

Palvelemme Juhannuksen jälkeen Keminmaan keskustassa, Salea vastapäätä olevissa liiketiloissa, osoitteessa Kunnantie 5, 94400 Keminmaa.

Tervetuloa asioimaan uusiin tiloihimme!
Kunnantie 5

Hyvä vuokratapa uudistui8.3.2018

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään.

Tutustu päivitettyyn Hyvään vuokratapaan (pdf).
Hyvä vuokratapa 2018

Vuokrantarkistukset 1.3.2018 alkaen20.12.2017

Talousarvio vuodelle 2018 on vahvistettu ja vuokriin ei tule korotuksia 1.3.2018 alkaen. Kiitämme asukkaitamme kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme.

Rauhallista ja leppoisaa Joulun aikaa sekä Onnea tulevalle vuodelle 2018! Varovaisuutta kynttilöiden, ulkotulien ja rakettien kanssa!
Joulu2017

Kodin vuosihuollon tarkistuslista11.9.2017

Myös koti kaipaa vuosihuoltoa. Pari kertaa vuodessa on hyvä tehdä perusteellisempi siivous, jonka yhteydessä olisi hyvä suorittaa tiettyjä toimenpiteitä. Voit tutustua kodin vuosihuollon tarkistuslistaan kohdasta asukkaalle.

Sähköinen asuntohakemus20.2.2017

Asuntohakemus on nyt mahdollista täyttää myös sähköisesti! Sähköisen asuntohakemuksen löydät kohdasta asunnonhaku.

Ovenavauspalvelu8.2.2017

STSEC KY:n ovenavauspalvelun numero on muuttunut, uusi numero: 029 001 3799. Avainten unohtuessa STSEC KY laskuttaa ovenavauksesta suoraan sen tilannutta asukasta.

Vuokrantarkistukset 1.3.2017 alkaen22.12.2016

Talousarvio vuodelle 2017 on vahvistettu ja vuokriin ei tule korotuksia 1.3.2017 alkaen. Kiitämme asukkaitamme kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme. Vaikka Joulu on valon juhlaa, muistutamme vielä asukkaitamme olemaan varovaisia elävän tulen käsittelyssä (kynttilät ja ulkoroihut).

Rauhallista ja Turvallista Joulun aikaa sekä Onnea tulevalle vuodelle 2017!
Tonttukissa

Päivystys ja ovenavaus1.9.2016

Päivystyksen sekä ovenavaukset hoitaa 1.10.2016 alkaen STSEC KY. Avainten unohtuessa STSEC KY laskuttaa ovenavauksesta suoraan sen tilannutta asukasta.

Jätehuollon asiakaskortti1.8.2016

Jätehuollon perusmaksua peritään kiinteistöltä 1.4.2016 alkaen. Positiivisena asiana muutos tuo mukanaan asukkaille 1.9.2016 alkaen jätehuollon asiakaskortin, jolla asukkaat jatkossa saavat toimittaa jäteasemille neljä kertaa vuodessa ilmaiseksi kiinteistön jäteastioihin soveltumattoman jätteen. Lue lisää: https://www.jakala.fi/hinnat/asiakaskortti/

Kodin vuosihuolto

Myös koti kaipaa vuosihuoltoa.

Pari kertaa vuodessa on hyvä tehdä perusteellisempi siivous, jonka yhteydessä olisi hyvä suorittaa myös seuraavat toimenpiteet:

Epämiellyttävä haju ja huono virtaama kertovat siitä, että viemäri on aika puhdistaa.

  • Poista lattiakaivon kansiritilä.
  • Puhdista kansi esim. vanhalla hammasharjalla, jolloin myös ritilässä olevat välit saadaan puhdistettua kunnolla.
  • Poista hiukset ja muut mahdolliset ylimääräiset roskat. Pese viemärin sisäosa ja kaivo harjalla ja pesuaineella. Huuhtele hyvin.
  • Aseta kansiritilä takaisin paikoilleen.

Pidä ilmanvaihtokanavat ja -järjestelmät puhtaana. Näin voit vaikuttaa myös asunnon terveelliseen ja raikkaaseen sisäilmaan.

Imuroi venttiilin ympäriltä. Myös varrellisella lattiamopilla ja kertakäyttöliinalla saa irtolian pois. Pyyhi venttiiliä myös yleispuhdistusaineella ja lämpimään veteen kostutetulla siivousliinalla.

Vanhoissa asunnoissa saattaa olla painovoimainen ilmanvaihto. Silloin venttiilin kannen voi pyörittää auki ja pestä pesuainevedessä astianpesuharjalla. Pyöritä pesun jälkeen takaisin paikoilleen.

Jos asunnossa on koneellinen poistoilma, ota kiinni venttiilin kehyksestä ja väännä kaksin käsin vastapäivään. Näin venttiili irtoaa. Älä muuta venttiilin säätöä. Varo siis koskemasta venttiilin keskellä olevaan lautaseen. Poistoilman määrä riippuu lautasen asennosta ja jos sitä muutetaan, ilmanvaihdon tasapaino voi mennä sekaisin. Pese venttiili miedossa pesuainevedessä astianpesuharjalla. Kuivaa osat. Kierrä venttiili paikoilleen.

Huomaa!

  • Jos et tiedä, millaiset venttiilit ovat, kysy apua huollosta tai naapurilta.
  • Venttiili voi olla hyvin pölyinen ja likainen. Älä kosketa likaisilla käsilläsi valkoiseen seinään ja kattoon. Jäljet on hyvin hankala puhdistaa; joskus joutuu jopa maalaamaan pinnat uudestaan.

Suomen isännöintiliiton vinkit

Hyvällä tiivistyksellä voidaan parantaa oleskeluviihtyvyyttä, estää vedon, melun, kosteuden ja likaisen ulkoilman pääsy asuntoon sekä säästää energiaa merkittävästi, jopa 5-20%. Tiivisteiden kunto olisi hyvä tarkistaa vuosittain ikkunanpesun yhteydessä.

Ilmoita mahdollisista tiivistysongelmista huoltoon.

Ohessa tyypillisiä ongelmia ikkunoiden tiivistyksessä:
  • Lasin sisäpinta kostuu huoneiston puolella: Huoneiston ilmanvaihto on riittämätön ja tila liian tiivis, joten korvausilman saanti on estynyt ja poistoilma ei toimi.
  • Sisä- ja välipuitteiden väli kostuu: Tiiviste vuotaa tai sitä ei ole asennettu ollenkaan tai ikkunalasi ei ole enää tiivis. Syynä ikkunalasin tiiveyteen on yleensä lasituskitin vanheneminen ja tämä voi ilmetä ns. ikkunalasin elämisenä (lasi irti).
  • Ulkolasi jäätyy tai kostuu: Liian tiivis ulkopuite.

Oven saranat narisevat yleensä – saranasta riippuen - väärin tehdyn säädön tai rasvauksen puutteen vuoksi.

Asukkaan ei kannata suorittaa ovien saranoiden säätöjä omin nokin, vaan kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon.

Testaa palovaroitin säännöllisesti kuukausittain ja aina, jos olet ollut muutaman päivän poissa kotoa. Toimintakunto kokeillaan painamalla laitteessa olevaa testinappia. Kun nappia painetaan, toimivasta palovaroittimesta kuuluu kova ääni. Testaus on tarpeen, vaikka paristo olisikin tuore, sillä palovaroittimeen voi tulla vika. Muista paristonvaihto kerran vuodessa - tavalliset paristot tulee vaihtaa kerran vuodessa. Hyvä paristonvaihtopäivä on 11.2.

Palovaroitin ilmoittaa pariston heikkenemisestä äänimerkein. Noin minuutin välein toistuvaa piipahdusta et voi sekoittaa kovaan hälytysääneen. Monissa palovaroittimissa on vilkkuva valo, joka kertoo, että laitteeseen tulee virta, mutta valo ei takaa sitä, että varoitusääni toimii. Siksi myös verkkoon kytketyt palovaroittimet on tarkistettava.

Jokaisessa asuinkerroksessa tulee olla vähintään yksi varoitin 60 neliömetriä kohden.

Tarkista, että alkusammutusvälineet ovat kunnossa ja helposti saatavilla. Sammutuspeite on hyvä sammutusapu kaikkiin koteihin. Käsisammutin on tehokkain alkusammutusväline.

Lain mukaan huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan palovaroittimen asennuksesta, toiminnasta ja niiden oikeasta määrästä huoneistossa.

Kodin sähkölaitteet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Viallisen laitteen korjaamien kuuluu kuitenkin aina ammattilaiselle.

Pistorasiat, kytkimet ja johdot
  • Tarkasta, että pistorasiat ja kytkimet ovat hyvin kiinnitettyjä, ja suojakannet ovat ehjiä ja puhtaita pölystä, liasta tai rasvasta. Johdon päässä irrallaan roikkuva pistorasia tai kytkin on vaarallinen, koska johto voi helposti irrota kojeen sisältä.
  • Katso, että kosketinaukkojen tai pistotulpan tappien ympärillä ei näy mustumista. Mustuminen on merkki löysästä liitoksesta, joka voi pahimmillaan aiheuttaa tulipalon. Myös rasiasta kuuluva sirinä tai kipinöinti voi olla merkki löysästä liitoksesta.
  • Sähkölaitteiden liitäntäjohtojen sekä jatkojohtojen tulee olla ehjiä niin sisällä kuin ulkotiloissa.
  • Liitäntäjohtojen taivutussuojien tulee olla ehjiä, eikä johtojen ulkovaipassa ei saa olla murtumia tai halkeamia. Jos yksittäiset johtimet, liitinruuvit tms. osat näkyvät, on johto heti vaihdettava tai korjattava. Johtoja ei saa paikkailla teipillä tai eristysnauhalla.
Valaisimet
  • Tarkista, että valaisimet ovat ehjiä. Palanut lamppu kannattaa vaihtaa heti uuteen.
  • Älä vaihda valaisimeen suuritehoisempaa lamppua, kuin siinä ilmoitettu maksimiteho.
  • Varmista, etteivät hehkulamput ole liian lähellä palavaa materiaalia.
  • Vaihda vilkkuva tai sammunut loistelamppu heti. Vaihda samalla myös valaisimessa oleva sytytin. Päistään hehkuva loisteputki kuormittaa jatkuvasti valaisimen muita osia aiheuttaen palovaaran.
  • Tarkista, että halogeenilamput eivät ole liian lähellä palavaa materiaalia. Halogeenilamppujen vähimmäisetäisyys palavaan materiaaliin on ilmoitettu valaisimessa tai sen käyttöohjeessa.
Liesi
  • Tarkista, että liesi on siisti ja sen liitoskaapelin kumieriste ehjä.
  • Jos huomaat merkkejä kumikaapelin haurastumisesta tai kaapelin turpoamisesta, on kaapeli syytä vaihtaa uuteen.
  • Puhdista pölyt ja rasva lieden takaa ja alta.
  • Lieden siirtäminen suoritettava varovaisesti, ettei lattiapinnoite vaurioidu!
  • Älä säilytä mitään sähköliedellä paloturvallisuuden takia.
Jääkaappi ja pakastin
  • Kylmälaitteen takaa on hyvä imuroida pölyt säännöllisin väliajoin, esimerkiksi sulatuksen yhteydessä.
  • Kylmälaite kannattaa tyhjentää ennen siirtoa, niin laite on kevyempi liikuttaa.
  • Nosta kylmälaitteen etureunaa hieman koholle ja vedä laite kolosta. Kylmälaitteen siirtoa varten kannattaa laittaa matto alle, jottei lattiapinnoite vaurioidu.
Muut sähkölaitteet
  • Tarkista, että sähkölaitteet toimivat oikein. Ne ovat puhtaita, pölyttömiä ja niiden johdot ovat ehjiä.
  • Viallinen laite on aina sähköisku- tai paloriski.
  • Pidä sähkölaitteiston käyttö- ja huolto-ohjeet tallessa yhdessä paikassa.
Kylmälaitteen takaa on hyvä imuroida pölyt säännöllisin väliajoin, esimerkiksi sulatuksen yhteydessä. Kylmälaite kannattaa tyhjentää ennen siirtoa, niin laite on kevyempi liikuttaa. Nosta kylmälaitteen etureunaa hieman koholle ja vedä laite kolosta. Kylmälaitteen siirtoa varten kannattaa laittaa matto alle, jottei lattiapinnoite vaurioidu.
Viallinen poistoletku voi aiheuttaa vesivahingon.
Vesikalusteet on hyvä tarkistaa säännöllisin vä- liajoin vuotojen varalta. Tippuva hana tai vuotava vessanpönttö voivat maksaa 150 - 1000 euroa vuodessa. Laita paperin pala vessanpöntön takaseinään. Jos se pysyy paikallaan, pönttö ei vuoda. Vuotavista kalusteista ilmoitus huoltoon.

Liesituulettimen rasvasuodatin puhdistetaan joka kuukausi. Myös märkätilojen silikonisaumojen kuntoa on hyvä tarkkailla koko ajan. Taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvista puutteista ja vioista viipymättä ilmoitus huoltoon.

Jätehuollon asiakaskortti

Asukkaat saavat 1.9.2016 alkaen jätehuollon asiakaskortin, jolla saa toimittaa jäteasemille neljä kertaa vuodessa ilmaiseksi kiinteistön jäteastioihin soveltumattoman jätteen.

Jätehuollon perusmaksua peritään kiinteistöltä 1.4.2016 alkaen. Positiivisena asiana muutos tuo mukanaan asukkaille 1.9.2016 alkaen jätehuollon asiakaskortin, jolla asukkaat jatkossa saavat toimittaa jäteasemille neljä kertaa vuodessa ilmaiseksi kiinteistön jäteastioihin soveltumattoman jätteen. Asiakaskorttia ei tarvitse erikseen hakea, vaan sen saa ekoasemilta ja Jäkälästä jätekuorman tuomisen yhteydessä syyskuusta 2016 lähtien.

Lue lisää: Jätehuollon asiakaskortti

Kiinteistöhuolto

Palveluaika ma - pe klo 7.00 - 15.45, muina aikoina yhteydenotot kääntyvät päivystykseen. Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset, olennaisesti asumiseen tai turvallisuuteen vaikuttavat tehtävät. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla. Kiireettömät vikailmoitukset voi tehdä myös sähköpostitse osoitteeseen kiinteistohuolto@keminmaa.fi - muistakaa ilmoittaa viestissä myös puhelinnumeronne yhteydenottoa varten.

Keminmaan kunta / Tilapalvelu

Järventausta, Jokisuu
Puhelin: 040 7012 120
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Kallinkangas, Keskusta, Lautiosaari
Puhelin: 040 7777 667
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Ovenavaukset / STSEC KY
Puhelin: 029 001 3799

Kiinteistöhuollon päivystys
Puhelin: 040 7777 667

Päivystysaikaa ovat:

  • arkipäivisin ma - to klo 15.30 - 07.00
  • viikonloput perjantaista klo 13.45 - maanantaiaamuun klo 07.00 saakka
  • arkipyhät

Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset työt, joiden siirtäminen aiheuttaisi vaaraa, vahinkoa tai lisävahinkoja. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla.

Ovenavaukset

Päivystyksen sekä ovenavaukset hoitaa STSEC KY.

Avainten unohtuessa ovenavaukset numerosta 029 001 3799. Avainten unohtuessa STSEC KY laskuttaa ovenavauksesta suoraan sen tilannutta asukasta.

Vuokrasopimuksen irtisanominen

Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti.

Lomake irtisanomista varten löytyy tältä sivulta sekä paperiversiona asuntotoimistosta ja kunnan viraston ala-aulasta. Asunnon irtisanomisaika on aina yksi kalenterikuukausi ja aika lähtee kulumaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen suoritettu. Esimerkiksi irtisanottaessa asunto vaikka jo 5. lokakuuta, päättyy vuokrasopimus seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä, eli 30. marraskuuta.

Varmistaaksesi vakuusmaksun palautumisen tilillesi täysimääräisenä, huolehdi asunnon sekä siihen liittyvien varasto- ja säilytystilojen tyhjennyksen sekä siivouksen asianmukaisesta suorittamisesta loppusiivousohjeita noudattaen. Avaimet tulee jättää asuntoon tiskipöydälle.

Muista myös irtisanoa huoneistosi sähkösopimus. Päättymispäivän tulee olla sama kuin vuokra-sopimuksen päättymisajankohta.

Aukioloajat

Palvelemme teitä puhelimitse tai sähköpostilla.

Ma - to klo 9.00 - 16.00
Pe klo 9.00 - 15.00

Vastaanotamme asiakkaita toimistotiloissamme vain sovittaessa.

Yhteystiedot

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy
Kunnantie 5
94400 Keminmaa

Toimisto
Puhelin: 040 7700 188
Sähköposti: vuokra-asunnot@keminmaa.fi

Toimitusjohtaja
Puhelin: 0400 126 614
Sähköposti: antti.pohjanen@keminmaa.fi

Kiinteistöhuolto

Keminmaan kunta / Tilapalvelu

Järventausta, Jokisuu
Puhelin: 040 7012 120
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Kallinkangas, Keskusta, Lautiosaari
Puhelin: 040 7777 667
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Ovenavaukset / STSEC KY
Puhelin: 029 001 3799

Kiinteistöhuollon päivystys
Puhelin: 040 7777 667

Päivystysaikaa ovat:

  • arkipäivisin ma - to klo 15.30 - 07.00
  • viikonloput perjantaista klo 13.45 - maanantaiaamuun klo 07.00 saakka
  • arkipyhät

Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset työt, joiden siirtäminen aiheuttaisi vaaraa, vahinkoa tai lisävahinkoja. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla.